הצנחנים בכותל שחרור ירושלים מונצח ביצירות מוריה

תמונת הצנחנים בכותל או בשמה השני "הצנחנים הבוכים" נכללת בסדרה מיצירות מוריה המנציחה באבן הר הבית, זהב ויהלומים, את ההיסטוריה של ירושלים וארץ ישראל מחורבן לתקומה. תכשיטי מוריה משלבים אבן מעפר הר הבית בתכשיטים משובצים זהב ויהלומים.

הצנחנים בכותל בביקור בבורסת היהלומים, מימין לשמאל הצנחן חיים אושרי, עזרא בוארון, הצנחן ד"ר יצחק יפעת, אבי טביסל, הצנחן ציון כרסנטי, יורם דבש, ערן זיני
הצנחנים מחזיקים את התמונה המפורסמת

הצנחנים הבוכים בכותל

תמונת הצנחנים בכותל המערבי היא תצלום מפורסם של הצלם דוד רובינגר שצולמה ב-7 ביוני 1967, בעת שחרור העיר העתיקה והכותל המערבי בידי צה"ל, במלחמת ששת הימים. הצילום הפך לצילום אייקוני, אחד הידועים ביותר בתולדות מדינת ישראל המנציח את שחרור הכותל, שריד מבית המקדש, משאת נפשו של העם היהודי במשך אלפי שנות גלות.

בתמונה נראים שלושה מחיילי גדוד 66 של חטיבת הצנחנים – מימין חיים אושרי, במרכז יצחק יפעת ומשמאל ציון כרסנטי, עומדים על רקע הכותל המערבי. דוד רובינגר הצלם, סיפר כי הוא הגיע למקום כרבע שעה לאחר הצנחנים ומאחר והמקום היה צר הוא שכב על הרצפה כדי להכניס בתמונה אחת את הצנחנים יחד עם הכותל.

הצנחנים בכותל מחזיקים את יצירת מוריה, מימין לשמאל יורם דבש נשיא בורסת היהלומים, אבי טביסל הבעלים של מוריה, הצנחן ד"ר יצחק יפעת, הצנחן ציון כרסנטי, הצנחן חיים אושרי
ביקור הצנחנים בבורסת היהלומים, מימין לשמאל: נשיא בורסת היהלומים יורם דבש, הבעלים של תכשיטי מוריה, אבי טביסל והצנחנים מחזיקים את יצירת מוריה

הצנחנים הבוכים ביצירות מוריה

תמונה הצנחנים האייקונית נבחרה כאחת מיצירות מוריה לסמל ולהנציח את חזרתו של עם ישראל להר הבית. סדרת יצירות מוריה המספרת את תולדות הר הבית מבריאת העולם עד ימינו כמו חלום יעקב, עקדת יצחק, חורבן בית המקדש ועוד. כולן עשויות עבודת יד, חרוטות על אבן ירושלמית שהובאה מפרויקט סינון עפר הר הבית, משובצות זהב ויהלומים.


באבן הירושלמית, שהובאה מפרויקט סינון עפר הר הבית, נחרטו בעבודת יד, שלושת ראשי הצנחנים. מטבע הזהב המשובצת ביצירה היא מטבע הנצחת שיחרור ירושלים, שהוטבעה בשנת 1967, ע"י החברה הממשלתית למטבעות. המטבע ניתנת לסיבוב כך שניתן לראות את שני צדי המטבע.

מכבדים את הצנחנים

במסגרת שבוע היהלומים הבינלאומי, שנערך בבורסת היהלומים ברמת גן בפברואר 2020, הוצגה היצירה בתערוכת מוריה באולם המסחר של בורסת היהלומים. באירוע נכחו למעלה מ- 300 אנשי עסקים מכל העולם. אורחי הכבוד בטקס היו שלושת הצנחנים המפורסמים שמככבים בתמונה האייקונית “הצנחנים הבוכים” משחרור הכותל: ד”ר יצחק יפעת, ציון כרסנטי וחיים אושרי.


רגע השיא בתערוכה היה שלושת הצנחנים, החזיקו ביצירה והצטלמו איתה לשחזור הרגע ההיסטורי. ציון כרסנטי הצנחן שבתמונה אמר בתערוכה:” “אם יש התרגשות גדולה שאותה חווינו בשנים האחרונות, היה שיחת הטלפון שקיבלנו כשהזמינו אותנו לתערוכת מוריה. בלתי יאומן לראות דבר כזה, אבן שהיתה חלק מהכותל עם החריטה של התמונה שלנו“.


את היצירה 'הצנחנים הבוכים' ושאר יצירות מוריה ניתן לראות באולם התצוגה של IDC במתחם בורסת היהלומים ברמת גן. ואם חשקה נפשכם באחת מהיצירות, רק תדעו שהן כרגע לא למכירה.

תליון מגן דוד אבן הר הבית ויהלומים
הרשמו עכשיו וקבלו 20% הנחה לתקופת חג הפסח!
צריכים עזרה?