מטבע חצי השקל – תכשיט מיוחד

מטבע חצי שקל נמצא בניפוי העפר שהוצא מהר הבית. ממצא מוחשי מדהים המאשר את הכתוב בתנ"ך על בית המקדש ופעילותו.

המעצבים של אוסף תכשיטי מוריה לא יכלו להתעלם ממצא ארכאולוגי כל כך חשוב. ממצא שכה מאפיין את בית המקדש והחליטו לעצב איתו טבעת. הטבעת עשויה זהב כוללת העתק מדוייק של המטבע המקורי.

מהו מטבע חצי השקל

לפני כאלפיים שנה, בתקופה בה בית המקדש היה פעיל, נדרשו בני ישראל לתרום מטבע של חצי שקל לאחזקתו של בית המקדש, לאחזקת הכהנים והמשך הפולחן.

תרומת מחצית השקל למקדש סימלה את השותפות והאחריות של כל יהודי לגבי עבודת הקודש הנעשית בבית המקדש. תרומת מטבע חצי השקל שיקפה את איחוד בית ישראל כולו סביב מרכזיות התורה וירושלים.

 

התרומה אפשרה את עבודתו הסדירה של בית המקדש. התרומה עזרה לכהנים להקדיש את עצמם לעבודת המקדש ללא הצורך לעבוד למחייתם.

טבעת מטבע חצי שקל בזהב

מטבע חצי השקל במפקד השנתי

לטבעת חצי השקל היה תפקיד נוסף. הן מילאו חלק חשוב, במפקד השנתי שבוצע על ידי הממלכה. מאחר וקיים איסור על ספירת אנשים נעשתה הספירה ע"י ספירת המטבעות שנתרמו לבית המקדש. כך חישבו הפקידים של הממלכה את גודל האוכלוסייה. תרומת השקל לבית המקדש מופיעה בספר שמות פרק ל' פסוקים יא – טז:

יא וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  יב כִּי תִשָּׂא אֶת-רֹאשׁ בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לִפְקֻדֵיהֶם, וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַיהוָה, בִּפְקֹד אֹתָם; וְלֹא-יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף, בִּפְקֹד אֹתָם.  יג זֶה יִתְּנוּ, כָּל-הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים–מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ:  עֶשְׂרִים גֵּרָה, הַשֶּׁקֶל–מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, תְּרוּמָה לַיהוָה.  יד כֹּל, הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים, מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה, וָמָעְלָה–יִתֵּן, תְּרוּמַת יְהוָה.  טו הֶעָשִׁיר לֹא-יַרְבֶּה, וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט, מִמַּחֲצִית, הַשָּׁקֶל–לָתֵת אֶת-תְּרוּמַת יְהוָה, לְכַפֵּר עַל-נַפְשֹׁתֵיכֶם.  טז וְלָקַחְתָּ אֶת-כֶּסֶף הַכִּפֻּרִים, מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְנָתַתָּ אֹתוֹ, עַל-עֲבֹדַת אֹהֶל מוֹעֵד; וְהָיָה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לְזִכָּרוֹן לִפְנֵי יְהוָה, לְכַפֵּר עַל-נַפְשֹׁתֵיכֶם.

מטבע חצי השקל בעפר שהוצא מחפירות הר הבית הוא ממצא מרגש מאד. סיפורי התנ"ך קמים תחייה בפיסת מתכת אחת קטנה, מגלים היסטוריה וחיים שלמים של העם היהודי בארץ ישראל.

תליון מגן דוד אבן הר הבית ויהלומים
הרשמו עכשיו וקבלו 20% הנחה לתקופת חג הפסח!
צריכים עזרה?