פרויקט סינון עפר הר הבית

פרויקט סינון עפר הר הבית הוא אחד הפרויקטים הארכאולוגים החשובים המתקיימים בישראל לאורך כל השנה.

פרויקט סינון העפר הוא המקור ממנו מגיעות האבנים המרכיבים את התכשיטים בבית תכשיטי מוריה. האבנים הגולמיות מעובדות ומותאמות לתכשיטים ולהם נוספים חומרים כמו זהב ויהלומים ההופכים את האבן הפשוטה לתכשיט מרהיב.

פיסה מהמקום הקדוש, הר הבית, כתכשיט על לוח ליבך. אז מהו פרויקט הסינון, החשוב כל כך למחקר הר הבית, המקור לתכשיטי מוריה ואיך אנחנו יכולים להשתתף בו.

מצפה המשואות אתר סינון העפר מהר הבית
פרויקט סינון עפר הר הבית

תחילת פרויקט סינון עפר הר הבית

בשנות – 90 של המאה העשרים נערכו בהר הבית, המקום הקדוש והחשוב כל כך לכל שלושת הדתות, היהדות, הנצרות ואסלם, חפירות לשם הכשרת מקום למסגד נוסף.

המקום הנחפר ידוע בשם "אורוות שלמה". החפירות נערכו בעזרת בולדוזרים ובמשך כשבוע ימים בלבד נשפכו לנחל קידרון הסמוך להר הבית, 9000 טון של עפר.

מעבר להפרה הסטטוס קוו הקיים, של אי קיום חפירות במקום, החפירות נערכו ללא כל פיקוח ארכאולוגי. דבר זה פגע במחקר הארכאולוגי של המקום הקדוש כל כך, מקום שלארכאולוגים אין גישה אליו.

פרויקט סינון העפר הציע דרך לבדוק את העפר שהוצא מהמקום הקדוש, ללא חפירה מסודרת. מי שבדק את העפר והבין כי גם בערמות העפר ניתן למצוא ממצאים ארכאולוגיים היה הארכאולוג צחי דבירה.
הוא הבין כי מחקר ארכאולוגי, מדעי, מסודר, של העפר, יכול לשפוך אור על הנעשה בהר הבית ועל הנעשה במקום במשך אלפי שנות פעילותו.

רשות העתיקות של מדינת ישראל נתנה רשות לבצע את פרויקט סינון.

לוגו פרוייקט הסינון עפר מהר הבית

מה ואיך מסננים את עפר הר הבית

פרויקט הסינון מבצע טיפול בעפר שהוצא מהר הבית במטרה לדלות ממנו ממצאים שישפכו אור, עד כמה שאפשר, על מקום התפילה הקדוש.

העפר הנבדק הוא נקרא בשפה הארכאולוגית חומר מילוי, בהגדרתו עפר שבו הממצאים הארכאולוגים נמצאים בערבוב, והממצאים שניתן לדלות ממנו הם קטנים ושבורים. הארכאולוגים חיפשו ומצאו שיטה כיצד לאתר את הפריטים הזעירים והקטנים בתוך ערמות העפר.

העפר נשפך למסננות ובעזרת צינור מים הוא נשטף. אחרי השטיפה ניתן לזהות ממצאים בצורה יותר ברורה. צוות קבוע של עובדים מפעיל את פרויקט הסינון.

לצוות זה מצטרפים מתנדבים מכל רחבי העולם המשתתפים בפעילות. משך הפעילות במקום כשעתיים והיא פתוחה לכל אחד, גם ללא רקע ארכאולוגי. הצוות הקבוע עוזר למתנדבים להבין מה הם מצאו.

בכל חופן עפר אפשר למצוא ממצאים שונים: אבנים, חרסים, אבני פסיפס, תכשיטים, טביעות חותם, כלי נשק עתיקים, רצפות מעוטרות מבית המקדש ועוד אינספור פריטים שיכנסו לדפי ההיסטוריה. 

אז מה עושים עם הממצאים מעפר הר הבית

מגוון הממצאים שנמצאים אחרי שטיפה וניקוי העפר, מועברים למחקר למעבדה של העמותה ומשם מועברים, על פי חוק, לרשות העתיקות.

לארכאולוגים זו הזדמנות נדירה לבדוק מה נעשה בהר הבית במשך שלושת אלפי השנה של פעילות במקום. מכיוון שהר הבית אינו נגיש לחפירה ארכיאולוגית, סינון העפר שהוצא ממנו הוא הזדמנות נדירה לחשוף את האוצרות הארכיאולוגים הטמונים באדמת ההר.

את האבנים המסוננות מהעפר, שומרים ומהם בית תכשיטי מוריה מייצרים תכשיטים. מידי תקופה מתפרסמים עיתונות ובכתבי עת מקצועיים מחקרים מדעיים על הממצאים מהאתר.

תכשיטי מוריה ופרויקט סינון עפר הר הבית

כשאבי טביסל, תכשיטן ויהלומן, הבעלים של בית תכשיטי מוריה וירושלמי דור שביעי בעצמו, שמע על הפרויקט הוא הבין שהתגשם החלום שלו לחבר את ירושלים לאוהבי התכשיטים.

אבי פעל לקבל אישור רשמי לשימוש באבנים שהוצאו מהר הבית על מנת לייצר מהם תכשיטים.

רוב האבנים שמגיעות מהפרויקט הן אבנים קטנות יחסית, הן עוברות עיבוד והתאמה לפי עיצוב התכשיט.

בית תכשיטי מוריה מקפיד לתרום כל שנה כספים להמשך קיום הפרויקט מאחר ואבי רואה חשיבות גדולה לקיום הפרויקט והמשכו.

עפר ואבנים המגיעים מאחד מהמקומות הקדושים בעולם לשלושת הדתות המונותאיסטיות, היהדות, הנצרות והאסלם. מקום אליו מתכנסים כל כך הרבה רגשות דתיים במקום אחד, להר הבית, מקום אליו נשואות עיניהם של מיליוני אנשים משלוש דתות. תכשיט אבן מהמקום הקדוש, הוא החיבור שלך לקדושת המקום ולקשר עם העיר הקדושה ירושלים.

אבי טביסל בפרוייקט סינון העפר מהר הבית
אבי טביסל בפרויקט סינון עפר הר הבית
תליון מגן דוד אבן הר הבית ויהלומים
הרשמו עכשיו וקבלו 20% הנחה לתקופת חג הפסח!
צריכים עזרה?