זהב – דברים שרציתם לדעת על המתכת הצהובה

כל מה שרציתם לדעת על המתכת זהב, המתכת השולטת בתכשיטי יוקרה, המשמשת כמטבע ונסחר בבורסות העולם.

מהו בכלל זהב?

זהב הוא מתכת, רכה בצבע צהוב, בעל מס. אטומי 79. הזהב הוא מתכת הנחשבת לאחד היסוד (Au) בטבלה המחזורית. צבעה של המתכת צהוב זוהר ומנצנץ. זהב היא מתכת גמישה וקלה לעיבוד, בעלת מוליכות חשמלית, עמידה בפני התחמצנות, קורוזיה וחלודה, אינה מתערבבת בקלות עם חומרים אחרים ועוד.
יתרונותיה הרבים הפכו אותה למבוקשת ושימושית מייצור ועיצוב תכשיטים, בתעשיית הטכנולוגיה וכמובן כהשקעה.

מחיר הזהב

מחיר הזהב משתנה מיום ליום בהתאם להיצע וביקוש והוא נסחר בבורסות שונות בעולם. מתכת הזהב נסחרת כמטבע פיננסית ומחירה משתנה לפי ההיצע והביקוש בשווקי העולם. מאפיין נוסף המשפיע על מחיר הזהב הוא כמות המלאי העולמית מול כריית הזהב הצפויה בעתיד. שוק הזהב מתנהל כמו שוק הסחורות וחומרי הגלם. ההבדל הוא שמחיר הזהב מושפע מכמות מרבצי הזהב המצטמצמים והולכים. מחיר הזהב מצויין כשווי משקל המשתנה בכל יום ממש כמו מט"ח או סחורות למיניהן.

מהיא אונקיית זהב

הזהב נמדד ביחידות של אונקיה. אונקיה היא יחידת משקל עתיקה, המגיעה מהשיטה הבריטית. אונקיה שוות ערך ל- 31.103 גרם והיא החלק השנים עשר של הליטרה, השווה ל- 373 גרם. קילוגרם זהב אחד – 999.9 גרם שווה ל- 15 אונקיות זהב.
תכשיטנים נוהגים לערוך את חישוב ההמרה מאונקיות לגרמים לנוחות הלקוחות. על כן בתכשיטים משקל הזהב מחושב ע"פ השיטה המטרית, בגרמים.

מכרה של עפרת זהב

זהב מהיכן מגיע?

זהב הוא מחצב הנמצא באדמה. הוא נחפר במכרות תת קרקעיים וגם במכרות פתוחים. זהב מזוהה ע"י גיאולוגים המחפשים מרבצי זהב. לאחר סקר, דגימות קרקע ובדיקות יש אפשרות לקבוע שבאזור הנבדק יש מרבץ זהב.
אם המקום תואם את הציפיות הכלכליות, כלומר הכסף המושקע בפיתוח המכרה והכרייה עצמה, יהיו כלכליים ואף יפיק רווחים מתחילים בפעולות כרייה. כרייה תת-קרקעית כוללת חפירת מנהרות ופירים כדי להגיע לעפרות הנושאות זהב. כרייה פתוחה נעשית על פני הקרקע וכוללת הסרת שכבות אדמה וסלע כדי להגיע לעפרות הזהב.
מהמכרה מוסעת עפרת הזהב למפעל הפרדה בו מרסקים את העפרה ומפרידים את הזהב משאר החמרים.
לאחר ההפרדה עובר הזהב תהליך של זיקוק הכולל המסת הזהב ושימוש בתהליכים כימיים שונים על מנת להפריד ממנו מתכות ומינרלים אחרים.
חשוב לציין שהתהליכים והטכנולוגיות הספציפיות המשמשות בייצור זהב יכולים להשתנות בהתאם לגורמים בשטח, המיקום והטכנולוגיה הזמינה.

היצרניות הגדולות בעולם של זהב הן בסדר יורד: סין, אוסטרליה, ארה"ב ודרום אפריקה.

תליון מגן דוד אבן הר הבית ויהלומים
הרשמו עכשיו וקבלו 20% הנחה לתקופת חג הפסח!
צריכים עזרה?